Tahko MTB maastopyörä­tapahtuma

Tahko racing

Tahkolla on mainiot maastopyöräilymaastot ja -reitit, jonne pääsee myös Wanhan koulun pihasta siirtymällä 4 km Rahasmäen laavulle. Kuuluisin Tahkon kesätapahtumista on varmasti kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävä Tahko MTB, joka järjestettiin kesällä 2017 jo 19. kerran. Tapahtumaan osallistui lähes 2000 pyöräilijää. Matkavaihtoehtoja löytyy 25 km:n ja 180 km:n väliltä. Meilläkin perinteisesti Wanhan koulun piha täyttyy telttailijoista ja matkailuautoilijoista tapahtuman aikoihin, niin tänäkin vuonna.

Olemme olleet tukemassa tapahtumaa talkootyön kautta jo vuosia, mutta tänä vuonna osallistuimme 25 km:n sarjaan itsekin. Kristiina pyöräili viime kesän kisassa 45 km:n reitin, tälle kesälle lyhyempi sopi paremmin. Reitti on sen verran haastava, että siinä saa maistaa todellista maastopyöräilyä, mutta tälle lyhimmälle matkalle uskaltaa lähteä ilman säännöllistä maastopyörätreeniäkin. Meillä ei esim. tänä kesänä ole ollut tilaisuuksia tehdä maastopyörälenkkejä, ihan perus juoksu- ja työmatkapyöräilykunnolla lähdimme tapahtumaan.

Lähdössä oli mukana paljon myös nuorempaa väkeä, jopa alle 10-vuotiaita vanhempiensa seurassa. Lähtipä kisaan joku polttarisankari jopollakin. Legenda kertoo että 25km reitti on ajettu jopa 1-pyöräisellä.

25 km:n matkalla loputtomalta tuntuva ylämäki alkoi jo pian alkusiirtymien jälkeen. Jos on kuvitellut lähtevänsä pienelle retkiajelulle, luulot otettiin pois heti tässä vaiheessa. Ensimmäinen juomapaikka (Tuulivaara, Nipanen) löytyi tämän kiipeämisen jälkeen huipulta. Tämän jälkeen tarjolla oli hetki aavistuksen tasaisempaa, sitten hurjia kivikkoisia alamäkiä ja kuraista rymyämistäkin. Ja kauniita maisemia.

Myös 25 km reitti huipentui kuuluisaan ”El Grande” loppunousuun, joka ei enää säikäyttänyt alkunousulouhikon jälkeen. Viimeiset laskut olivatkin meille jo monin paikoin tuttuja viime talven laskettelumetsäreiteiltä. Kokonaisuutena 25 km oli vaihteleva reitti, jossa löytyy monenlaista maastoa; kokemattomammalle pyöränkantoa vaativaa kivikkoa, mutta myös nautinnollisia ajettavia metsäpolkuja ja vauhdinhurmaa tarjoavia alamäkiä.

Myös omatoimipyöräily muina aikoina on Tahkolla helppoa, koska reitit on hyvin merkitty. Tässä linkki myös Tahko MTB:n reitille »

Wanhan koulun isäntä ja emäntä suosittelee!